Bootverf, waterlijnverf en bottomcoat - Alles voor het verven van je boot

Kleurlakken voor boven de waterlijn, waterlijnverf, antislipcoating en bottomcoat. Bij Mr.boat vind je alles om je boot te verven. Voor een aangroei werende bootverf onder de waterlijn gebruik je antifouling. Heb je vragen over de bootverf? Neem dan contact op via de chatfunctie rechtsonder. Lees verder

Filters
Merk


Resultaten: 13
Standaard
Prijs
Hydrant bottomcoat aluminium

Hydrant Bottomcoat Aluminium

Corrosiewerende primer als overbrugging van antifouling lagen en teerachtige ondergronden. Te gebruiken als niet aangroeiwerende eindlaag onder de waterlijn.

Op voorraad!
Vanaf
24,99
Product bekijken
Hydrant bottomcoat HB zwart

Hydrant HB Bottomcoat

Corrosiewerende primer als overbrugging van antifouling lagen. Te gebruiken als niet aangroeiwerende eindlaag onder de waterlijn.

Op voorraad!
Vanaf
24,99
Product bekijken
Epifanes bilgeverf

Epifanes Bilgeverf

Één component verf voor een vochtbestendige eindafwerking op plaatsen waar gedurende enige tijd water in kan blijven staan.

Op voorraad!
28,00
25,49
-9%
Product bekijken

Toepassingen van bootverf – Het kiezen van het juiste systeem

Bootverf is een brede term voor alle verf die geschikt is voor je boot, toch zijn er een aantal belangrijke verschillen in de waterbestendigheid van de verschillende verfsoorten. Zo zijn sommige bootverven weersbestendig maar niet geschikt voor constante waterbelasting en gebruik je een andere verf onderwater als bovenwater. Bij Mr.Boat kun je alle soorten bootverf kopen in verschillende kleuren.

Ben je op zoek naar blanke bootlak of jachtlak? Deze vind je in de categorie blanke lak. Voor een aangroei werende bootverf onder de waterlijn gebruik je antifouling.

banner bootverf v1

Bootverf voor boven de waterlijn

Boven de waterlijn wordt gebruik gemaakt van een bootverf die zeer bestand moet zijn tegen water- en weersinvloeden. Bootverf voor boven de waterlijn is echter niet geschikt voor permanente waterbelasting. Verf voor boven de waterlijn is beschikbaar in een veeltal kleuren en zorgt voor een hoogglans afwerking waardoor het makkelijk te reinigen is.

Alkyd, mono-urethaan of 2K PU bootverf?
Welk verfsysteem je gebruikt hangt af van je budget en hoeveel tijd je hieraan wilt besteden.

Het goedkoopst en eenvoudigste systeem is een alkydhars, deze verf gaat circa 2-3 jaar mee voordat het weer een opfrisbeurt kan gebruiken. Een mono-urethaan verf is ook relatief eenvoudig te verwerken, maar zal langer meegaan dan een alkyd verf. Dit systeem is duurder in aanschaf maar gaat circa 3-4 jaar mee. Een twee componenten kleurlak (polyurethaan) is lastiger te verwerken omdat je in een keer door moet werken. Dit systeem gaat het langst mee. Een twee-componenten systeem is duurder bij aanschaf maar gaat aanzienlijk langer mee.

Bootverf voor op de waterlijn

Met waterlijnverf wordt een contrasterende kleur aangebracht tussen het onder- en bovenwaterschip. De waterlijn van een schip geeft aan hoe diep het schip ligt bij normale belasting. Waterlijnverf is een glanzende 1-component bootverf, speciaal ontwikkeld om de waterlijn aan te geven op de romp en benadrukt de lijn van het schip. Waterlijnverf is zeer goed bestand tegen invloeden van wind en water; echter niet tegen een constante waterbelasting. Het is om die reden raadzaam om de waterlijn ongeveer 5-10 cm boven de waterspiegel aan te brengen, gemeten bij een normale belasting van het schip.

Bootverf voor onder de waterlijn

Wat je als eerst aanbrengt onder de waterlijn is afhankelijk van de staat en het materiaal van het schip.

Houten boot verven
Op kaal hout breng je 3 lagen epoxy aan om een waterdichte barrière te creëren. Indien er een epoxy laag aanwezig is hoef je deze niet volledig weg te schuren, maar zorg je dat los zittende delen verwijderd worden. Bij een bestaande verflaag moet deze zo goed mogelijk weggeschuurd worden. Na de epoxy breng je een 1- of 2-componenten primer aan. Daarna kun je kiezen voor een onderwaterverf zoals een bottomcoat of een aangroei werende verf (antifouling).

Stalen boot verven
Verwijder bestaande coatings zo goed mogelijk met een schuurmachine, staalborstel of een Tercoo roterende straler. Breng over het blanke staal zo snel mogelijk een laag epoxy aan om vliegroest te voorkomen. Dit mag ook een epoxy primer zijn. Vervolgens maak je de keuze tussen een bottomcoat of een antifouling. Voor oudere schepen met koolteer op de bodem of putroest kan teer epoxy een goede oplossing zijn. Teer epoxy bevat onschadelijke bitumen die uitstekend hechten op bestaande koolteer lagen. Door de dikte van de teerepoxy is de putroest niet meer zichtbaar en het onderwaterschip weer als nieuw.

Polyester boot verven
Schuur bestaande verflagen en/of antifouling zo goed mogelijk weg tot je weer op de gelcoat zit. Indien de gelcoat intact is en onbeschadigd kun je gelijk verder met het opzetten van een 1- of 2-componenten primer. Daarna kan de romp worden afgewerkt met een bottomcoat of antifouling naar keuze. In het geval van blaasjes op het onderwaterschip kan dit duiden op osmose en is er een andere voorbehandeling nodig. Hier vind je meer informatie over het behandelen van osmose.