Veelgestelde vragen

Hier geven we antwoord op veelgestelde vragen met betrekking tot epoxy en andere materialen.

Heb je een vraag die er niet bij staat? Laat het ons weten.

Na het bestellen ontvang je direct een bevestigingsmail met hierin jouw ordernummer en besteloverzicht. Zodra je pakketje is opgehaald door de verzender ontvang je hiervan een e-mail met hierin de track & trace link, over het algemeen is dit rond 20:00. Heb je geen track & trace ontvangen? Neem dan contact met ons op via de chatfunctie.

Bij Mr.Boat ontvang je gratis verzending binnen Nederland en België voor alle bestellingen vanaf €50,-. Bij bestellingen onder de €50,- betaal je slechts €4,95 in Nederland en België.

Het kan voorkomen dat je iets terug wilt sturen. Dit kan in de meeste gevallen gelukkig net zo makkelijk als het bestellen. Je kunt kiezen of je het product wilt ruilen of een terugstorting van het aankoopbedrag wilt ontvangen. In geval van terugbetaling zullen wij het aankoopbedrag inclusief eventuele verzendkosten(minus de retourkosten) binnen 14 dagen crediteren. De kosten voor het retourneren zijn 4,95 voor eigen rekening en worden ingehouden op de terugstorting. Daarnaast zijn er een aantal voorwaarden voor het retourneren van producten.

Let op: Op kleur gemaakte vloer- en wandcoatings en gietvloeren in RAL-kleuren worden specifiek voor de klant aangemaakt en kunnen niet worden geretourneerd of geruild.

Wanneer kan ik producten retourneren?

- Je hebt het product minder dan 30 dagen geleden besteld.
- Het product is ongeopend en in goede staat.

Voldoet jouw retouraanvraag niet aan de bovenstaande voorwaarden? Neem dan contact op met de klantenservice. In sommige gevallen wordt je retour alsnog geaccepteerd.

Hoe retourneer ik het product?
Je kunt een product gemakkelijk retour sturen via een pakketpunt bij jou in de buurt, je kunt hierbij kiezen uit PostNL, DHL-Benelux of Bpost. Je kunt je retour aanmelden op onze retourpagina.

Vrijwel alle producten worden direct uit voorraad geleverd. Wanneer je voor 16:00 besteld gaat je bestelling dezelfde dag nog bij ons de deur uit. Over het algemeen heb je het dan de volgende dag in huis. Bestellingen worden verzonden met PostNL en worden in zowel Nederland als België van maandag tot en met zaterdag bezorgd.

Bij bestelling van epoxy vloercoating en gietvloeren op RAL kleur wordt het product voor jou op maat gemaakt en duurt het circa 5 werkdagen voor je het in huis hebt.

Je kunt bij Mr.Boat betalen met de volgende betaalmethodes:
- Ideal
- Bancontact
- Paypal
- Mastercard
- VISA
- Klarna
- Sofort
- Giropay
- Vooruitbetaling (IBAN: NL21ABNA0627165710)

Kies je ervoor om je bestelling bij ons af te halen in de winkel? Dan kun je kiezen om te pinnen.

Betalen gebeurt in een beveiligde omgeving bij onze payment provider Buckaroo. Buckaroo is een toonaangevende partij in het afhandelen van betalingsverkeer.

Mr.Boat BV, ABN AMRO NL21ABNA0627165710 Amsterdam
IBAN: NL21ABNA0627165710
BIC code: ABNANL2A

Epoxy is beperkt hittebestendig, de meeste van onze epoxyharsen zijn bestand tot circa 70 graden tenzij anders aangegeven. Er zijn bepaalde epoxyharsen die geschikt zijn voor hogere temperaturen, deze hittebestendigheid wordt echter pas bereikt nadat de epoxy wordt afgebakken op de aangegeven temperatuur. Dit soort systemen zijn over het algemeen niet gebruiksvriendelijk en worden vaak alleen voor professioneel industrieel gebruik toegepast.

Voor epoxy onderzetters geldt dat in de meeste gevallen de epoxy bestand is tegen warme dranken, echter kunnen zeer hete kopjes in combinatie met uitstekende randjes kringen achterlaten.

Hoeveel epoxy je nodig hebt hangt af van het formaat van je project en hoe je de epoxy wilt gebruiken. Voor het aanbrengen van een coating met een kwast of roller verbruik je circa 250 gram per m2 per laag, op hout is 2-3 lagen gebruikelijk.

Het gebruik bij glasweefsel is per weefsel verschillend en staat per weefsel apart aangegeven bij het product.

Voor het gieten van epoxy gebruik je circa 1 kilo epoxy per millimeter laagdikte per vierkante meter. Om exact uit te rekenen hoeveel epoxy je nodig hebt kun je gebruik maken van onze epoxy rekentool. Hierin kun je de formaten van je project invullen en zie je exact hoeveel je nodig hebt.

Indien goed voorbehandeld (ontroest en ontvet) is epoxy prima op staal te gebruiken om bijvoorbeeld te plamuren of een roestwerende coating aan te brengen. Voor oude schepen met veel putcorrosie kan teerepoxy een optie zijn. Deze epoxy bevat een hoog gehalte bitumen waardoor het extra roestwerend is. Door de dikte van de teerepoxy zijn de putten ook minder zichtbaar wat een gladder resultaat oplevert.

Epoxy hecht uitstekend op polyester. Epoxy is bij voorkeur geschikt om polyester reparaties uit te voeren. Het voordeel van epoxy is dat het sterker is dan polyester en volledig waterdicht is, in tegenstelling tot polyester waarbij nog een gelcoat moet worden toegepast.

Wanneer epoxy niet hard wordt bestaat er een grote kans dat je niet de juiste mengverhouding hebt gebruikt (of heb je helemaal niets gemengd). Te weinig of te veel verharder resulteert in het niet volledig uitharden van de epoxy. Let hierbij op dat sommige epoxyharsen op gewicht worden gemengd en andere op volume.

Als je epoxy gebruikt bij temperaturen onder de 21 graden dan kan de uithardingstijd langer duren dan in de handleiding staat aangegeven. Als de omgevingstemperatuur kouder is zal de verwerkingstijd langer zijn en de uitharding langer duren. Is het warmer dan geldt het tegenovergestelde; een kortere verwerkingstijd en een snellere uithardingstijd.

De gemengde hoeveelheid is ook van belang bij de uitharding. Hoe groter het volume van de gemengde epoxy des te meer warmte deze kan ontwikkelen wat resulteert in een kortere uitharding. Dikke lagen epoxy harden dus sneller uit dan dunne lagen.

Welke epoxy je nodig hebt hangt af van de toepassing waar je het voor wilt gebruiken. Een belangrijke factor is de laagdikte waarin je de epoxy wilt aanbrengen. In ons product overzicht staat aangegeven tot welke laagdikte de epoxyhars te verwerken is. Heb je specifieke vragen of een epoxy geschikt is voor jouw project? Neem dan contact op, we helpen je graag op weg.

Epoxyharsen en UV-stabilisators kunnen kristalliseren bij temperatuurschommelingen. Epoxyhars en UV-blocker voor epoxy krijg je weer vloeibaar door het circa 10-15 minuten in warm water te zetten tot het geheel weer een heldere vloeistof is. Laat het materiaal hierna afkoelen voor gebruik. Het kristalliseren van de materialen heeft geen negatieve invloed op het eindproduct.

Epoxy kun je circa 2 jaar bewaren mits koel en donker bewaard. De verharder kan in de loop der tijd wel geler worden. Dit doet niets af aan de werking maar kan ongewenst zijn voor transparante toepassingen. In de praktijk is epoxy nog veel langer te gebruiken.

Epoxy is een fantastisch materiaal. Maar in toepassingen waar een transparante afwerking is gewenst kan UV-straling van de zon een ongewenste vergeling en aantasting van de waterbestendigheid veroorzaken. Het is niet altijd nodig om epoxy te combineren met een UV-blocker, bijvoorbeeld wanneer de epoxy niet transparant blijft of niet in aanraking met direct zonlicht komt.

Epoxyharsen die vaak met kleurstoffen worden gecombineerd of gebruikt worden voor toepassingen zoals lijmen en plamuren bevatten vaak geen UV-stabilisatoren omdat het in deze gevallen niet nodig is. Om vergeling door zonlicht op lange termijn echt te minimaliseren kun je zelf UV-blocker toevoegen of een epoxy gebruiken waar de UV-blocker al aan is toegevoegd.

Niet uitgeharde epoxy kun je verwijderen met azijn of natte huishouddoekjes. Gereedschap is te reinigen met aceton.

Epoxy hecht vrijwel overal op, wanneer epoxy is uitgehard is de enige optie vaak schuren. Indien de epoxy zich bevindt op een ondergrond met mindere hechting kun je de epoxy verwarmen met een föhn tot maximaal 90 graden tot de epoxy zachter wordt, verwijder de epoxy daarna mogelijk met een verfkrabber of plamuurmes. De overgebleven epoxy kun je verwijderen met schuurpapier. Zorg voor voldoende ventilatie wanneer je epoxy gaat verhitten.

Dit heet "amineblush" en kan gebeuren als er gewerkt is bij een hoge luchtvochtigheid of als de uithardende epoxy nat wordt. Voordat er volgende lagen worden aangebracht moet de amineblush verwijderd worden met water en een schuursponsje omdat anders de volgende laag niet of slecht zal pakken.

Amineblush kan ook ontstaan doordat de epoxy is opgebracht op een natte ondergrond. Het aanbevolen vochtigheidspercentage van hout is < 12%. Om het vochtigheidpercentage nauwkeurig te meten, kun je gebruik maken van een vochtmeter.

Amineblush kan ook worden voorkomen door peelply(scheurweefsel) te gebruiken.

De oorzaak hiervan is vettigheid. Hierdoor trekt de epoxy weg op sommige plekken. De oplossing is weer opschuren en met name de slechte plekken weer goed ontvetten. Vervolgens nog een laag epoxy opzetten.

Let op dat je een geschikte ontvetter gebruikt voor epoxy . Sommige ontvetters laten juist residu achter waardoor de epoxy wegtrekt.

Geschikte middelen: Aceton, water en ammoniak, Mr.Boat bio ontvetter, St Marc.

Ongeschikte middelen: Wasbenzine, terpentine, remreiniger, aceton vervanger, reinigingsthinner, de meeste ontvetters voor verf.

Epoxy hecht niet op siliconenrubber, polyethyleen, polypropyleen, teflon en loswas. Siliconenrubber er polyethyleen wordt hierdoor vaak gebruikt als mal om te epoxy te lossen.

Nee, onze epoxy is niet geschikt om te verspuiten.

Verdun epoxy nooit zelf, tenzij anders aangegeven op het etiket. Indien gewenst kan Mr.Boat injecteer epoxy worden gebruikt. Deze epoxy is verdund met speciale epoxy verdunner en dringt diep door in de poreuze oppervlaktes. Let op dat de sterkte en waterdichtheid van injecteer epoxy minder is dan de standaard epoxy. We adviseren om een extra laag standaard epoxy aan te brengen over de injecteer epoxy laag.

Eventuele epoxy primers zoals Hydrant EP primer 2C en de Hempel light primer zijn te verdunnen met de hiervoor geschikte thinner.

Een andere manier om epoxy te verdunnen zonder aantasting van de mechanische kwaliteiten, is om de epoxy te verwarmen (bijvoorbeeld in warm maar geen heet water). De epoxy wordt vloeibaarder maar pas op: de verwerkingstijd zal dan ook korter zijn.

Epoxy is een relatief veilig product. Er is een klein percentage mensen dat een allergie heeft voor epoxy. Dit kan zich uiten in roodheid, jeuk, tranende ogen en/of kortademigheid. Deze symptomen gaan over, maar vermijd voortaan direct (huid)contact met niet uitgeharde epoxy.

Wij raden aan om gezichts- en huidbescherming te gebruiken tijdens het werken met epoxy. Gebruik tijdens het schuren van hout of epoxy altijd deugdelijke adembescherming! Mocht de huid toch in contact komen met epoxy, gebruik dan liever geen chemische middelen.

Epoxy moet op een veilige manier worden opgeslagen zodat het, in het bijzonder voor kinderen, niet in contact met de blote huid komt of ingeslikt kan worden. Niet uitgeharde epoxy hars of verharder kan giftig zijn voor in het water levende organisme.

In het algemeen: gebruik altijd handschoenen en vermijd contact tussen nog niet uitgeharde epoxyhars en harder en de blote huid. Wij raden aan om nitril handschoenen te gebruiken.

Wij zorgen er bij Mr.Boat voor dat er zo min mogelijk schadelijke stoffen in onze producten zitten en het bij de meeste producten zelfs niet nodig is om een masker te dragen en het product geschikt is om binnen te verwerken. Lees voor gebruik altijd de veiligheidsetikettering door om te zien wat de veiligheidsvoorschriften zijn. Veiligheidsinformatiebladen zijn op verzoek verkrijgbaar of te downloaden op de product pagina's.

De meest gebruikte epoxyhars voor onderzetters is de epoxy giethars 05.

Dat verschilt per toepassing. Voor kleine sieraden in combinatie met kleurstof kan je de giethars 05 gebruiken. Deze is tot ca. 150 gram te gieten. Voor een extra helder resultaat bij kleine voorwerpen epoxy giethars ultra clear 03 gebruiken. Voor grotere sieraden vanaf circa 1 centimeter dik kun je de giethars 25 of de ultra clear 20 gebruiken.

De giethars 70 en de ultra clear 75 zijn niet bedoelt voor sieraden.

Een brander wordt vaak gebruikt voor het verwijderen van luchtbellen in de toplaag epoxy. Door zeer kort met een rustvlam over de epoxy heen te wapperen knappen de belletjes. Een föhn werkt hiervoor minder goed en wordt enkel aanbevolen om effecten met kleurstof te creëren. Een brandertje kan handig zijn om de kans op luchtbellen te minimaliseren.

Siliconen mallen zijn meerdere keren te gebruiken. Gemiddeld 5 tot 10 keer afhankelijk van de complexiteit van de mal. Naar loop van tijd zal de mal doffer worden en uiteindelijk zelfs scheuren.

Glasweefsel wordt gebruikt om een constructieversteviging te maken, welk glasweefsel je nodig hebt hangt af van de benodigde stevigheid en de vorm van het object. Hoe zwaarder het weefsel hoe sterker, maar ook lastiger te plooien. Voor complexe vormen is het daarom fijner om in meerdere lagen met een dunner weefsel te werken. Voor het bekleden van objecten zijn 160 en 220 grams de meest gebruikelijke weefsels. Zwaardere weefsel worden gebruikt wanneer er snel sterkte moet worden opgebouwd op eenvoudigere vormen. Lichtere weefsels zoals 25 tot 80 gram worden veel gebruikt in modelbouw.

Osmose is het verschijnsel dat op polyester schepen blaasjes ontstaan die uiteindelijk kunnen openbarsten, met alle problemen van dien. We zullen je niet vermoeien met de technische uitleg maar het verschijnsel komt vaker voor bij oudere schepen en heeft vaak te maken met de gebruikte materialen en technieken uit die tijd.

Je herkent osmose door een gaatje te prikken in de blaas. Als hier vocht uitkomt met een zurige geur of vettig aanvoelt dan is de diagnose osmose. Het is noodzakelijk om hier iets aan te doen omdat het snel kan verergeren en zelfs kan leiden tot delaminatie van het polyester.

Voordat men begint met het herstel van osmose moet men er zeker van zijn dat het schip niet te vochtig is. Er zijn speciale vochtmeters in de handel om dit te testen in polyester.

Nu zijn er 2 mogelijkheden:

1. Er zijn slechts plaatselijk wat lichte blaasjes gevonden: Schuur de blaasjes open en spoel ze goed uit met zoet, schoon water. Vervolgens de plek goed laten drogen. De ontstane gaatje kunnen worden gevuld met Mr.Boat epoxyplamuur. Daarna 4-5 lagen epoxy aanbrengen over de reparatieplek.

2. Op het hele schip zitten blaasjes: Als dit het geval is zal de gelcoat moeten worden verwijderd. Dit kan met en speciale schilmachine of door middel van schuren. Vervolgens wordt het schip grondig gespoeld met zoet, schoon water. Daarna zal het schip goed moeten drogen omdat er anders weer kans op nieuwe osmose bestaat.

Op het droge laminaat wordt een eerste laag epoxy aangebracht (eventueel injecteerepoxy als er losse glasvezels zichtbaar zijn). Oneffenheden kunnen nu worden weggeplamuurd waarna er 4-5 lagen epoxy worden aangebracht.

Welke antifouling je moet gebruiken hangt af van het materiaal van de boot, de snelheid van je boot en of je in zoet water of zout water vaart. In ons productoverzicht helpen we je met het vinden van de juiste antifouling. In het productoverzicht staat per product omschreven onder welke omstandigheden je welk product gebruikt. Indien je nog vragen hebt kun je contact met ons opnemen.

Dit kan uitstekend met zowel een 1 als 2-componenten verf. Zorg ervoor dat je de epoxy van tevoren goed opschuurt met korrel 240-320.

Lang niet alle verven zijn bestand tegen permanente waterbelasting. Onder de waterlijn maak je daarom gebruik van een bottomcoat en/of antifouling. Dit is speciale aangroeiwerende onderwaterverf.

Epoxy tafels worden vaak voorzien van een krasbestendige eindlaag. Een veel gebruikte lak hiervoor is Skipper Acriglass (Hoogglans) of Skippers Polimat (Mat).

Welk verfsysteem je gebruikt hangt af van je budget en hoeveel tijd je hieraan wilt besteden.

Het goedkoopst en eenvoudigste systeem is een alkydhars, deze verf gaat circa 2-3 jaar mee voordat het weer een opfrisbeurt kan gebruiken.

Een mono-urethaan verf is ook relatief eenvoudig te verwerken, maar zal langer meegaan dan een alkyd verf. Dit systeem is duurder in aanschaf maar gaat circa 3-4 jaar mee.

Een twee componenten kleurlak is lastiger te verwerken omdat je in een keer door moet werken. Dit systeem gaat het langst mee. Het systeem is duurder bij aanschaf maar gaat aanzienlijk langer mee.

Epoxy vloercoating kan worden aangebracht over alle cement- en harsgebonden egaline. Het is wel belangrijk om hierbij de juiste primer te gebruiken. Gebruik hiervoor de voorstrijk voor zuigende ondergronden. We raden af om epoxy vloercoating aan te brengen over gipsgebonden egaline.

Het verschil tussen een epoxy gietvloer en een rolcoating zit in de laagdikte waarin je het aanbrengt, dit maakt de vloercoating niet alleen makkelijker aan te brengen maar ook een stuk voordeliger. Wanneer de ondergrond al volledig egaal is of je ruimtes behandelt waarin je enkel een slijtvaste en mooi uitziende coating wilt aanbrengen is een vloercoating de beste keus. Waar een epoxy rolcoating de vloer enkel van een dunne epoxylaag voorziet, haalt een epoxy gietvloer door zijn laagdikte ook kleine oneffenheden uit de ondergrond. Een epoxy gietvloer geeft hierdoor het strakste resultaat zonder zichtbare putten of deukjes uit de ondergrond en heeft een nog hogere slijtvastheid dan een rolcoating.

Onze epoxy vloercoating en gietvloeren hechten bijzonder goed op de meeste ondergronden. In tegenstelling tot veel concurrerende producten is voor de meeste schone, droge ondergronden is geen primer nodig!

Bij vochtige kelders of garagevloeren met olievlekken behandel je de vloer eerst met een primer voor moeilijke ondergronden.

De vloercoating kan in sommige gevallen over egaline worden aangebracht, hierbij gebruik je altijd een speciale egaline primer. Informeer bij de fabrikant van de egaline of dit mogelijk is.

Kleine beschadigingen aan de ondergrond kunnen vooraf worden gerepareerd met epoxy plamuur. Wanneer je grote gaten wilt vullen die zwaar belast worden doe je dit met Tec7 Floorfix. Eventuele scheuren in de ondergrond kun je haaks inslijpen en vullen met een mengsel van universele epoxy en Stewathix.

Epoxy vloercoating hecht op hout maar kan scheuren op de naden. Het aanbrengen van een gietvloer op hout wordt afgeraden.

De epoxy vloercoating is zijdeglans, een epoxy gietvloer is altijd hoogglans. Beide systemen zijn af te werken met PU finish mat voor een matte uitstraling.

Voor schilderijen is de epoxy giethars ultra clear 03 de mooiste optie. Deze epoxy hardt snel uit voor een spiegelglad resultaat en bevat al een UV-stabilisator op vergeling te minimaliseren.

Welke antifouling je moet gebruiken hangt af van het materiaal van de boot, de snelheid van je boot en of je in zoet water of zout water vaart. In ons productoverzicht helpen we je met het vinden van de juiste antifouling. In het productoverzicht staat per product omschreven onder welke omstandigheden je welk product gebruikt. Indien je nog vragen hebt kun je contact met ons opnemen.

Lang niet alle verven zijn bestand tegen permanente waterbelasting. Onder de waterlijn maak je daarom gebruik van een bottomcoat en/of antifouling. Dit is speciale aangroeiwerende onderwaterverf.

Epoxy hecht uitstekend op polyester. Epoxy is bij voorkeur geschikt om polyester reparaties uit te voeren. Het voordeel van epoxy is dat het sterker is dan polyester en volledig waterdicht is, in tegenstelling tot polyester waarbij nog een gelcoat moet worden toegepast.

Indien goed voorbehandeld (ontroest en ontvet) is epoxy prima op staal te gebruiken om bijvoorbeeld te plamuren of een roestwerende coating aan te brengen. Voor oude schepen met veel putcorrosie kan teerepoxy een optie zijn. Deze epoxy bevat een hoog gehalte bitumen waardoor het extra roestwerend is. Door de dikte van de teerepoxy zijn de putten ook minder zichtbaar wat een gladder resultaat oplevert.