Polyester boot opknappen met epoxy en glasweefsel

Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6

In dit artikel laten we stapsgewijs zien hoe een polyester boot weer als nieuw wordt door het repareren met onder andere glasweefsel en epoxy. Door middel van foto's en tekst vertellen we wat je moet doen en welke materialen je daar voor nodig hebt.

P1020507 epoxy-verslag

Deze 4.70 meter lange polyester platbodem is ca. 30 jaar oud. De boot heeft geen last van osmose of delaminatie maar vertoont wel overal haarscheurtjes en slijtplekken tot op het polyester. De dubbele bodem is wat onstabiel aan de binnenkant en er blijkt water in te zitten.

P1020508

Omdat we niet af willen borrelen deze zomer is het hoog tijd voor een grondige opknapbeurt. De binnen- en buitenkant van de boot moeten weer waterdicht worden gemaakt en in de lak gezet. De dubbele bodem wordt volgeschuimd. De buitenzijde van de romp gaan we versterken met glasweefsel.

P1020509
P1020540

Het stappenplan

1. Boot uit het water en laten drogen.
2. Grondig schoonmaken met reinigingsmiddel en een schuurspons
3. Hele boot schuren met korrel 80-120
4. Alles ontvetten (water en ammoniak of St. Marks)
5. Haarscheurtjes, gaatjes en beschadigingen plamuren met epoxyplamuur
6. Binnenkant in 3 lagen epoxy zetten op kleur gebracht met grijs pigment
7. Buitenkant lamineren met glasweefsel en epoxy
8. Buitenkant afwerken met 2 lagen epoxy op kleur gebracht met zwart pigment
9. Gaten boren aan binnenzijde dubbele bodem t.b.v. PU schuim
10. Bodem volschuimen
11. Binnenzijde 2 lagen UV bestendig lak lichtgrijs
12. Buitenzijde 2 lagen UV bestendige lak donkergrijs
13. Bodem 2 lagen zwarte Tenco bottom paint
14. Varen maar!

DE BOODSCHAPPENLIJST:


Reinigingsmiddel (allesreiniger, St. Marcs)
Schuurspons/borstel
Schuurpapier korrel 80-120-320*
Ontvettingsmiddel (water&ammoniak, St.Marcs, thinner of aceton)*
Schone doeken
7.5 kg. epoxy*
375 gram injecteerepoxy*
400 gram epoxyplamuur (kant en klaar of microballoons)*
100 gram grijs pigment*
100 gram zwart pigment*
(wegwerp)rollers*
(wegwerp)kwasten*
Mengbekers*
Roerhoutjes*
Verfbakjes*
Nitryl handschoenen*
3 liter PU schuim (vloeibaar, 2 componenten)*
Glasweefsel, keper geweven 300 grams - 10 meter/a>*
Biaxiaaltape 450 grams 15 cm. breed - ca. 20 meter*
UV bestendige bootlak in kleur(en) naar keuze*
Antifouling*
Waterlijntape*

De totale kosten voor dit project kwamen op 400 euro. De met een sterretje gemarkeerde artikelen zijn bij Mr.Boat verkrijgbaar.

Verfbakjes en mengbekers zijn herbruikbaar maar houdt er rekening mee dat je om door te kunnen werken er meerdere nodig hebt omdat de epoxy nog aan het uitharden is terwijl je alweer een volgende beker aan wilt maken.

Gebruik voor het ontvetten regelmatig schone doeken zodat je het vet verwijdert en niet uitsmeert.

AAN DE SLAG!

Als eerste zorgen we er natuurlijk voor dat de boot op de kant ligt en helemaal droog is. In het geval van een dubbele bodem controleer je ook of daar geen water is staat. Meestal zit er dan ergens in je boot een stop waardoor je het water kan laten weglopen.

Vervolgens maken we de hele boot goed schoon. Gebruik water en een schoonmaakmiddel en schrob alles goed af met een borstel of schuurspons.

Als alles weer droog is opschuren met korrel 80 of 120. Zorg er voor dat alle loszittende (verf)delen worden verwijderd.

Nu worden alle gaatjes, scheurtjes en beschadigingen dichtgeplamuurd met een epoxyplamuur. Deze verkopen wij kant en klaar maar is ook eenvoudig zelf te maken door het toevoegen van microballoons aan de epoxy. Plamuren gaat het makkelijkst met een flexibele japanse spatel (set van 4 voor 4,50).

Het is tijd om de eerste laag epoxy aan te gaan brengen. We mengen deze alvast op kleur met een pigment (kleurstof). Niet noodzakelijk maar in ons geval (felgekleurd bootje wat later licht en donkergrijs moet gaan worden) maakt het het dekkend aflakken makkelijker en eventuele beschadigingen in de lak zijn moeilijker te zien. Een ander voordeel van het toevoegen van pigment is dat je goed kunt zien wat je wel en niet hebt gedaan.Blijf goed narollen om druipers en zakkers te voorkomen!

P1020516

Vervolgens worden de volgende lagen aangebracht, Dit kan op 2 manieren: Nat op nat is het meest efficiënt maar vereist wat planning. Als de eerste laag aan het uitharden is (niet meer kleverig maar een vingerafdruk is nog zichtbaar), kan direct een 2e laag worden aangebracht.

Is de eerste laag al uitgehard dan moet deze weer worden opgeschuurd met korrel 80-120 en ontvet worden.

P1020530
P1020531

Zo. De binnenkant staat inmiddels in 3 lagen epoxy. Helaas ging het, tegen de voorspelling in, heel even regenen toen de derde laag er net op zat...met dit als resultaat:

P1020538

Vervelend want de druppels laten kratertjes achter in de epoxylaag.

Er zit niets anders op om het te laten drogen en daarna weer op te schuren. Vervolgens hebben we nog een laatste epoxylaag aangebracht om alles weer mooi glad te krijgen.

Nadat de boot een nacht goed heeft uitgehard kunnen we 'm omdraaien. De oude antifouling bladdert af en de (vele) verflagen zijn door elkaar zichtbaar.

P1020541

Volgende pagina >
Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6
Akkoord

Deze website plaatst cookies om je zoekvoorkeuren op deze website op te slaan en daarmee je gebruikerservaring te verbeteren. Daarnaast plaatsen we cookies die het mogelijk maken content te delen via social media en voor het meten van bezoekersstatistieken. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stem je hiermee in.