Bouw van een roeiboot met multiplex, epoxy en glasweefsel

Volgende pagina >
Pagina 1, 2, 3, 4


row-cruiser-stitch-glue-27

Jelle Eiling bouwde voor een klant een row cruiser. Dit is een langeafstands roeiboot met cabine waar zelfs op overnacht kan worden. De bouwmethode is stitch & glue. Voor deze methode zijn geen ingewikkelde bootbouwtechnieken of gereedschappen vereist maar geeft geweldige resultaten.
row-cruiser-bootplannen
Dit soort bootplannen zijn overal online te verkrijgen, in sommige gevallen zelfs gratis. Een aantal interessante sites om te bekijken zijn:

Boatplans.dk
Boat-plans online
Glen-L

De plannen worden soms op schaal geleverd maar ook op werkelijk formaat. Dat maakt het uitzagen van de afzonderlijke onderdelen een fluitje van een cent. Vrijwel altijd wordt er een materiaallijst meegeleverd (BOM, Bill of materials) waarop alle benodigde materialen staan beschreven.

Over het algemeen bestaat je boodschappenlijstje uit:

- Hout (plaatmateriaal, meestal watervast multiplex)
- Epoxy
- Vulmiddelen om epoxylijm en -plamuur te maken
- Glasweefselband voor het versterken van de naden en fillets
- Glasweefseldoek om de romp te verstevigen
- Verbruiksmaterialen als mengbekers, kwasten, rollers, ijzerdraad of tie rips etc.

Mocht je wel een plan hebben maar geen materiaallijst laat het ons weten; we kunnen dan een pakket op maat voor je samenstellen.

Nadat je de plannen goed bestudeerd hebt ga je de platen in de juiste volgorde leggen en de afzonderlijke delen daar op aftekenen. Bij de plannen hoort een "nesting" meegeleverd te worden waarop je precies ziet welke onderdelen op welke plaat worden afgetekend. Dit is zo ontworpen dat je zo min mogelijk materiaalverlies hebt.

row-cruiser-nesting

Sommige onderdelen zijn langer dan de lengte van een plaat. In dat geval moeten de platen aan elkaar worden bevestigd. Hier zijn verschillende methodes voor. In dit geval is gekozen voor "carving" waarbij de einden van de plaat worden bijgeschaafd zodat die een ruime overlap hebben.

row-cruiser-carving

Als de platen, waar nodig, verlijmd zijn en alles is afgetekend dan kunnen de losse onderdelen worden uitgezaagd met een decoupeerzaag. Probeer dit netjes te doen maar het hoeft niet tot op de millimeter nauwkeurig. In een later stadium gaan we op alle naden epoxyfillets aanbrengen die spleetvullend zijn en onnauwkeurigheden opvullen. De verbindingen worden zelf sterker als er wat meer epoxylijm kan worden aangebracht.

row-cruiser-gezaagd

Vervolgens worden de eerste gezaagde onderdelen met elkaar verbonden. Dit gebeurt meestal met ijzer of koperdraad maar je kunt ook tie rips gebruiken. Hier komt ook de naam stitch&glue vandaan.

row-cruiser-stitch-glue-1

Daarna wordt de eerste "bulk head" geplaatst. Deze dient als compartimentering maar geeft daarnaast ook de vorm en stijfheid aan de boot zoals een spant.

row-cruiser-stitch-glue-2

Vanaf de onderzijde worden de overige onderdelen bevestigd en begint de romp zijn vorm te krijgen.

row-cruiser-stitch-glue-4 row-cruiser-stitch-glue-5 row-cruiser-stitch-glue-6


Volgende pagina >
Pagina 1, 2, 3, 4
Akkoord

Deze website plaatst cookies om je zoekvoorkeuren op deze website op te slaan en daarmee je gebruikerservaring te verbeteren. Daarnaast plaatsen we cookies die het mogelijk maken content te delen via social media en voor het meten van bezoekersstatistieken. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stem je hiermee in.